14 [IAN 15] ECONOMIC Buzau
Miercuri, 14 ianuarie 2015

Promoţii şi preţuri de raft pentru golirea buzunarelor

Adrian Crăciun alte articole de Adrian Crăciun
0 voturi 1625 vizualizari 0 comentarii adriancraciun@sansanews.ro

Patru supermarketuri şi 21 de furnizori ai acestora au primit amenzi totale de 35 milioane euro din cauza întelegerilor făcute pentru fixarea preţurilor în detrimentul consumatorilor. Consiliul Concurenţei a sancţionat 25 de companii de pe piaţa comercializării produselor alimentare cu amenzi în valoare totală de 154.029.538 lei (aprox. 35 milioane euro).

Potrivit unui comunicat al instituţiei, sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei având ca obiect întelegeri pentru fixarea preţurilor între retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image şi furnizorii acestora, în perioada 2005-2009. În urma investigaţiei a fost sanctionată încălcarea legii concurenţei atât pentru stabilirea preţurilor de revânzare (de raft), cât şi pentru comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor.

Consiliul Concurenţei a constatat că preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un preţ fix sau minim. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul. În ceea ce priveşte comportamentul companiilor în cadrul promoţiilor, potrivit Consiliului Concurenţei contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri şi furnizori conţineau o clauză care prevedea că, în aceeaşi perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în acelaşi timp, la promoţii şi implicit la cel mai mic preţ, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoţii în lanţuri de magazine concurente trebuie să aparţină furnizorului.

Cele mai mari sancţionate au fost aplicate retailerilor Mega Image – 24.569.530 lei (5,6 milioane euro), Metro Cash&Carry Romania– 49.684.182 lei (11,3 milioane euro), Real Hypermarket Romania–23.869.142 lei (5,5 milioane euro) şi Selgros Cash&Carry Romania– 29.202.355 lei (6,6 milioane euro). Au fost sancţionate şi companiile Agroalim Distribution,  Albalact, Argus, Covalact,  Cramele Halewood,  Danone PDPA, De Silva Intermed, Delaco Distribution, Gerola Prodinvest, Granddis,  Impex Bock,  Macromex, Napolact, Parmalat Romania,  Prodlacta, Quadrant-Amroq Beverages, Star Foods EM, Transilvania General Import Export, Tymbark Maspex Romania, Whiteland Import Export Zarea SA, care au fost amendate cu sume între 1,1 milioane euro şi 1.300 euro. De asemenea, la sfârşitul anului trecut, Consiliul Concurenţei a declanşat o nouă investigaţie, care vizeaza posibila încălcare a regulilor de concurenţă naţionale şi comunitare de alte lanţuri de retail şi anume Auchan România SA, Carrefour România SA, România Hypermarche SA (Cora), Kaufland România SCS şi furnizori ai acestora.



Etichete: buzunarelor |  golirea |  pentru |  preţuri |  Promoţii
Voteaza articolul: bun: 0  |  slab: 0   0

Comentarii

Nu exista nici un comentariu adaugat


Ultima ora

Presedinte
Ion CRISTOIU
Director general
Vlad PUFU