31 [IAN 14] ECONOMIC Buzau
Vineri, 31 ianuarie 2014

Pierderi de milioane pentru transportatori şi distribuitori

Adrian Crăciun alte articole de Adrian Crăciun
0 voturi 1605 vizualizari 0 comentarii adriancraciun@sansanews.ro

foto: b365.ro


Pierderi au şi transportatorii de pe căile ferate
La rîndul lor, transportatorii privaţi de pe căile ferate spun că înregistrează pierderi. Ei spun că pentru deszăpeziri există  doar 15 freze funcţionale, din care patru sînt cumpărate în ultimii zece ani. În aceste condiţii, reprezentanţii Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România susţin că din cauza zăpezilor nu s-a reuşit decît transportul a pînă în 90.000 de tone de marfă în aceste zile, faţă de 200.000 de tone pe zi în mod normal. De asemenea, ei susţin că plătesc ca să circule şi vor condiţii de circulaţie. 

În schimb, au fost trenuri de marfă oprite de trei zile, reprezentanţii  Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România acuzînd autorităţile că nu au un plan de intervenţie. Urmarea: pierd şi transportatorii, se pierd venituri şi la bugetul de stat. Afectată de criza din transportul rutier este, pînă la urmă, întreaga populaţie, care are de suferit pentru că nu se poate aproviziona.



Pe vreme de iarnă numai şofer de cursă lungă să nu fii. Distribuitorii şi transportatorii au avut probleme cu livrarea produselor în zonele în care accesul a fost blocat din cauza zăpezii. Dacă supermarketurile şi magazinele din mediul rural se plîng că nu mai au pe rafturi alimente proaspete, transportatorii spun că vina nu le aparţine. 

Asta pe drept, pentru că nu aveau ce face să-şi onoreze la timp contractele de livrare. Ineficienţa autorităţilor în materie de deszăpezire are  consecinţe şi în economie. Vremea nefavorabilă îi face pe economişti să contabilizeze pierderile  blocajului transportului comercial pe şosele. 

Din primele evaluări, mai mult de jumătate din cele 110.000 de camioane care transportă marfă la nivel naţional au avut întîrzieri. Potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, acest lucru înseamnă  prin pierderi directe de 10-15 milioane de euro pe zi. Pentru a încerca să limiteze pierderile, reprezentantul Asociaţiei Federaţiei Operatorilor de Transport Buzău îi informa pe şoferii aflaţi în trafic că pot cere Poliţiei să ghideze coloane de 10-20 de camioane pe drumurile cu probleme. 

"Am încercat să comunicăm şoferilor de TIR care se află în tranzit, respectiv pe centura Buzăului, că avem un comunicat, respectiv un acord încheiat cu CNADR-ul la Bucureşti, cu domnul director general, să comunicăm şoferilor, transportatorilor, astfel încît acolo unde sînt blocaje să ia legătura cu Poliţia Rutieră, unde au obligaţia să-i formeze în coloane de 10-20 de camioane, astfel încît să le dea voie să meargă către destinaţiile unde ar trebui să livreze mărfurile respective", ne-a declarat Laurenţiu Banu, preşedintele FORT Buzău. 


Mărfuri îngheţate - penalităţi

Transportatorii speră să nu mai aibă zile nelucrate. Ele înseamnă pierderi economice în industria de transport şi serviciile conexe - depozitare, distribuţie – dar şi probleme pentru oamenii care muncesc în aceste domenii. "Problema cea mai mare însă este că majoritatea transportatorilor au mărfuri în camioane, unde există probabilitatea să îngheţe şi din acest motiv putem avea dificultăţi cu clienţii, respectiv să plătim penalităţi.  În acelaşi timp, oamenii au de suferit. Sînt blocaje foarte mari în trafic, oamenii nu au ce să facă, autorităţile ne ajută şi ne sprijină foarte puţin", ne-a declarat Laurenţiu Banu, preşedintele FORT Buzău. 

Cheltuieli neprevăzute pentru şoferi

Iarnă de iarnă transportatorii au probleme, deşi îşi plătesc toate dările la stat. Din acest motiv ei cred că se pot găsi soluţii astfel încît cel puţin autostrăzile şi drumurile europene să fie închise maximum 4-5 ore pentru deszăpezire şi nu zile întregi. Dacă pentru patronii companiilor pierderile se contabilizează în penalizări sau chiar prin pierderea unor contracte, nici angajaţii din transporturi nu sînt mai fericiţi. Pentru  şoferi necazurile înseamnă cheltuieli neprevăzute. "Cînd plec de acasă am un traseu bine stabilit. Te trezeşti că se opreşte traficul. Ce poţi să faci, cu cine să te cerţi?! E greu. Foarte greu… Ştie cineva că poate nu ai bani suficienţi pentru a rămîne să tot aştepţi?", ne-a declarat Ciprian Ene, un şofer aflat în tranzit pe şoseaua de centură a Buzăului.


Voteaza articolul: bun: 0  |  slab: 0   0

Comentarii

Nu exista nici un comentariu adaugat


Ultima ora

Presedinte
Ion CRISTOIU
Director general
Vlad PUFU